Dette kommer frem i vurderingen som Styringsgruppen for lakselusepåvirkning på anadrom laksefisk har overlevert til Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). Styringsgruppens vurderinger til departementet er basert på ekspertgruppens vurderinger av lakseluspåvirkning i de 13 produksjonsområdene i 2021.
NFD vil blant annet bruke vurderingen for 2021 sammen med analysene som ble gjort i 2020 når de avgjør i hvilke områder det kan bli endringer i produksjonen av oppdrettslaks fra 2022.
- Les vurdering fra styringsgruppen for vurdering av laksluspåvirkning 2021
- Les rapporten fra Ekspertgruppen: Vurdering av lakselusindusert villfiskdødelighet per produksjonsområde i 2021
Slik ble analysen for produksjonsområdene i 2021
Styringsgruppens vurdering for 2021 er at følgende sannsynligheter for lakselusindusert dødelighet hos villaks i produksjonsområdene gjelder:
- Produksjonsområde 1 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som liten
- Produksjonsområde 2 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som stor
- Produksjonsområde 3 sannsynlig dødelighet > 30 % – Usikkerheten vurderes som middels
- Produksjonsområde 4 sannsynlig dødelighet > 30 % – Usikkerheten vurderes som stor
- Produksjonsområde 5 sannsynlig dødelighet 10-30% – Usikkerheten vurderes som middels med retning mot < 10 %
- Produksjonsområde 6 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som middels
- Produksjonsområde 7 sannsynlig dødelighet 10-30% – Usikkerheten vurderes som stor med retning mot < 10 %
- Produksjonsområde 8 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som middels
- Produksjonsområde 9 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som middels
- Produksjonsområde 10 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som stor
- Produksjonsområde 11 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som middels
- Produksjonsområde 12 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som middels
- Produksjonsområde 13 sannsynlig dødelighet < 10 % – Usikkerheten vurderes som liten
Trafikklys-fargene
Det er Nærings- og fiskeridepartementet som setter farge på trafikklysene som styrer i hvilke områder produksjonen kan opprettholdes, økes eller må reduseres.
- Styringsgruppen oppnevnt av NFD
- Eirik Biering, Veterinærinstituttet (leder)
- Karin Kroon Boxaspen, Havforskningsinstituttet
- Tor F. Næsje, Norsk institutt for naturforskning
- Ekspertgruppen oppnevnt av styringsgruppen
Ekspertgruppens leder og redaktør:
- Knut W. Vollset, Forsker ved NORCE
Ekspertgruppens nestleder:
- Frank Nilsen, Professor ved Universitetet i Bergen
Ekspertgruppens medlemmer (alfabetisk):
- Ingrid Ellingsen, Seniorforsker ved SINTEF Ocean AS
- Bengt Finstad, Professor ved NTNU
- Ørjan Karlsen, Seniorforsker ved Havforskningsinstituttet (HI)
- Mari Myksvoll, Seniorforsker ved Havforskningsinstituttet (HI)
- Leif Christian Stige, Seniorforsker ved Veterinærinstituttet (VI)
- Harald Sægrov, Forsker ved Rådgivende Biologer AS
- Ola Ugedal, Seniorforsker ved Norsk institutt for naturforskning (NINA)
- Lars Qviller, Forsker ved Veterinærinstituttet (VI)
Ekspertgruppens sekretær:
- Sussie Dalvin, Forsker ved Havforskningsinstituttet (HI)
30.11.2021 ble det gjennomført et dialogmøte i Trafikklyssystemet om Styringsgruppens og Ekspertgruppens rapporter for 2021 til Nærings- og fiskeridepartementet. Foredrag og innlegg vil fortløpende bli gjort tilgjengelig når de blir sendt inn fra foredragsholder og kan lastes ned her:
- Knut Vollset - Ekspertgruppens vurderinger
- Anne Sandvik - Temperatur og smitterisiko
- Eirik Biering - Styringsgruppens innledning
- Henning Andre Urke - Utvandringsforløp og fjordvandring til vill laksesmolt
- Alv Arne Lyse - Kriterier for å innarbeide sjøaure og sjørøye i Trafikklyssystemet
- Magne Aldrin - Noen kommentarer til Havforskningsinstituttets ROC-metode
- Nicolai Berg-Arnesen - Firda Seafood Group AS
- Aud Asheim og Camilla Vallestad - Lusesituasjonen i PO4
- Ragnhild H. Malkenes - Lusesituasjonen i PO3
- Even Søfteland - Er helheten godt nok ivaretatt?
- G. M. Knutsen - Grønt trafikklys?