I 2020 flytter Veterinærinstituttet fra Adamstua i Oslo til Ås i nabofylket Akershus, eller fra A til Ås som noen kvikke hoder har navngitt prosessen.
Byggene som skal huse både Veterinærinstituttet og NMBUs veterinærutdanning i fremtiden, er i ferd med å reise seg. Det blir ikke noe småhus. Veterinærbyggene vil, når de står ferdige, bestå av åtte sammenknyttede bygninger med tilsammen 2 400 rom, totalt 63 000 kvadratmeter. Gulvarealet utgjør nesten ni fotballbaner av internasjonal standard og tomtearealet utgjør to Ullevål stadion. Vi snakker med andre ord ikke om småpenger, bygget har en kostnadsramme på over 6,5 milliarder kroner.
Veterinærbyggene, som Statsbygg er byggherre for, er den største satsningen innen høyere utdanning i Norge noensinne, og vil kunne gi et enormt løft for biologisk forskning og utvikling av bio-nasjonen Norge. Både fasilitetene og beliggenheten på Ås vil gi instituttet svært gode muligheter til å drive forskning, utvikle diagnostikk og beredskap mot infeksjonssykdommer og forgiftninger hos fisk, dyr og mennesker.
Satsningen viser at Veterinærinstituttets virksomhet har stor samfunnsrelevans og er en viktig investering for Norge og arbeidet for én helse. De nye byggene og de moderne fasilitetene vil gjøre det mulig å utøve forskning og beredskap som instituttet ikke har mulighet for på Adamstua i dag.
Mangfoldige bygg
De nye byggene vil inneholde undervisningsarealer, kontorer, bibliotek og kantine, i tillegg til spesialrom som laboratorier, obduksjonsrom, dyrestaller, dyrehospital og akvarier.
Innkjøp av utstyr til byggets ulike rom, såkalt brukerutstyr, har gått parallelt med byggefasen som et eget prosjekt. Det investeres i avansert spesialutstyr til diagnostikk, forskning og smittehåndtering, samt til diagnostisering og behandling av dyr.
Rigger for godt smittevern
Hensynet til smittevern og arbeidsmiljø krever avanserte tekniske installasjoner og gode bygningstekniske løsninger for å skille mellom arealer med smittefarlig materiale og øvrige arealer. Byggene er derfor utformet slik at mennesker, dyr og miljø beskyttes på best mulig måte. Det nye fagmiljøet vil bli blant de beste i verden innen smittehåndtering.
− Bygget skal være klart for bruk om tre år, men Veterinærinstituttet skal i forkant teste lokaler og utstyr for å sikre at bygget «holder tett» når det gjelder smitte, sanering og destruksjon av smittsomt materiale, sier Berit Djønne, brukerkoordinator for bygget.
− Ettersom vi jobber med flere smittestoff som kan gi alvorlige sykdommer hos mennesker og dyr, er det viktig å vite at ingen smitte kan spres til mennesker, dyr og miljø fra vår aktivitet. Vi må derfor ha kontroll på hva som kommer inn, lokalene våre, hvordan vi jobber og avfallshåndtering fra bygget, forklarer hun.
Stort kunnskapsmiljø på et sted
Flyttingen styrker også muligheten for tettere samarbeid med NMBU, Nofima og de andre biologiske fagmiljøene på Ås. Bak ligger tanken om å gi Norge et robust og slagkraftig forskningsmiljø innen de nasjonalt prioriterte forskningsområdene mat, helse og miljø samt legge til rette for blå vekst, gjennom grønn omstilling.
− Dette er i tråd med bioøkonomi-strategien som regjeringen la frem i november 2016, som skal stimulere til sektorovergripende samarbeid, sier administrerende direktør ved instituttet, Gaute Lenvik.
− Veterinærinstituttet skal samarbeide i den biologiske kunnskapsklyngen på Ås og bidra aktivt til at Regjeringens strategiske satsinger innen bioøkonomien, det grønne og det blå vil bli realisert. Gjennom økt samarbeid og kunnskapsoverføring, kan vi bidra til politisk vedtatte strategier, inkludert Regjeringens havstrategi som kom nå i februar 2017. Den viser at det er betydelige muligheter for vekst og for realisering av samfunnsgevinster gjennom økt kunnskapsdeling på tvers av havnæringene, sier Lenvik.
Veterinærbyggene på Ås
Flytter inn: Veterinærinstituttet forblir selvstendig institutt under Landbruks-og Matdepartementet etter flyttingen Norges veterinærhøgskole fusjonerte med NMBU 1. januar 2014.
Byggherre: Statsbygg
Oppdragsgiver: Kunnskapsdepartementet
Byggestart: 2015
Ferdigstilling: 2019–2020