På Skjetlein og Nypan stall utenfor Trondheim, lærte 23 hester å fortelle om de ville ha på dekken eller ikke ved å trykke på et skilt med ulike symboler. Først lærte hestene å berøre et skilt gjennom å få en godbit hver gang de var borti skiltet med mulen. Etter hvert lærte de å skille mellom skilt med tre ulike symboler; «dekken av», «dekken på» eller «uforandret».
Innlæringen av symboler skjedde over mange små trinn, forteller fagansvarlig for dyrevelferd Cecilie Mejdell ved Veterinærinstituttet.
– Første del av innlæringen skjedde i kontrollert miljø i stallen. Når hesten hadde på dekken, fikk den vist et skilt med symbolet for «dekken av». Når hesten berørte skiltet med mulen, fikk den en godbit og dekkenet ble tatt av. Hvis hesten sto uten dekken brukte vi et skilt med symbolet for «dekken på».
Mejdell forteller at hver gang hesten var borti et symbol fikk hesten en godbit og treneren utførte det som symbolet betød. Slik ble betydningen av de to endringssymbolene drillet inn, og hestene lærte seg å forvente en gitt handling til et gitt symbol.
– I neste fase ble hestene ble utsatt for overdreven varme (tykt dekken inne) eller kulde (uten dekken ute i dårlig vær), og så fikk de presentert et valg. Selv om alle hestene var vant med å bruke dekken fra tid til annen, ble dette gjort for å være sikre på at de skjønte sammenhengen, forklarer Mejdell
– På flere trinn i innlæringsprosessen måtte hestene gjøre åtte etterfølgende riktige/logiske valg før vi gikk videre til neste trinn. Under innlæringen fikk hesten en godbit når den valgte «rett», men ikke når de valgte «feil», dvs. at den ikke fikk gulrot for å trykke på «dekken på»-symbolet hvis den allerede hadde et dekken på.
Det ble aldri brukt noen form for straff. Når forskerne følte seg sikre på at hestene forsto symbolene og konsekvensene, gikk de over i siste fase i innlæringen. Her var det ikke lenger noen gale valg, belønning ble gitt uansett for å gjøre et valg. De testet metoden ved å se sammenlikne hva hestene faktisk valgte i godt og dårlig vær med tilfeldige valg.
Etter innlæringen ble hestene satt i det reelle forsøket. De ble satt ut i paddocken med eller uten dekken. Etter to timer fikk de valget mellom å endre på dekkenstatus, eller la det være uendret. Valget varierte etter temperatur, nedbør, vind og solstråling. Og hestens valg stemte ikke alltid overens med eierens formening.
Prosjektet ble ledet av NMBU og har vært et samarbeidsprosjekt med NIBIO og Veterinærinstituttet. Forsøket blir gjort i samarbeid med Turid Buvik ved Trondheim hundeskole, som har mange års erfaring med trening av dyr, og som var ansvarlig for å lære opp hestene.Les mer i artikkelen på sciencedirect.com som omtaler hestenes læring.
Les mer om saken på forskning.no
Fakta om prosjektet:
Tittel: Impact of Nordic climate and management practices on thermoregulation in the horse
Prosjektleder: Professor Knut Bøe, Norges Miljø- og Biovitenskapelige Universitet NMBU ÅS.
Medarbeidere: Grete Jørgensen (NIBIO Tjøtta), Cecilie Mejdell (Veterinærinstituttet) og Turid Buvik (Trondheim hundeskole).
Finansiering: Stiftelsen Hästforskning.